ASZ ČR podporuje rozumné pokračování v protierozních opatřeních
V návaznosti na otevřený dopis, kterým se několik nevládních
organizací nedávno obrátilo na ministra zemědělství se zásadním odmítnutím
protierozních pravidel v rámci standardu DZES 5, vyjadřuje Předsednictvo
Asociace soukromého zemědělství ČR vlastní postoj, který zahrnuje jak
praktickou rovinu problému, tak i potřebné širší souvislosti. ASZ ČR jako
největší selská stavovská organizace považuje problém výskytu eroze zejména u
některých typů zemědělských podniků za nedostatečně řešený problém a navržené
úplné zastavení či další odsun účinnosti projednaného a schváleného systému
proto nevnímá jako správný a odpovědný krok.
Praktické otázky:
Jako sedláci jsme si položili několik praktických otázek,
které bude v rámci DZES 5 muset řešit každý sedlák a podle toho jsme na adresu
Agrární komory a ministerstva zemědělství zaujali níže uváděné stanovisko:
Proč je potřeba zavádět protierozní systém?
Protože se mění klima. Jsme svědky nepravidelných srážek,
opakovaných přívalových dešťů a dá se očekávat spíše zhoršování těchto i
dalších jevů. Jsou hospodáři, kteří si to uvědomují a reagují na to způsobem
hospodaření na svých polích, ale bohužel je mnoho takových, kteří mají podivný
přístup tyto změny ignorovat a obhospodařují své pozemky pořád stejně jako
dosud. Výsledkem je v mnoha případech během roku ornice na návsích obcí a
nešťastní lidé se zaplavenými domy bahnem z polí, třeba i podruhé v jedné sezóně.
Nebo když ornice z pole naplní příkop a dostane se až na silnici, vezmou
některé podniky sněžnou radlici, ornici shrnou do příkopu a někteří to
komentují tak, že jde o přiměřenou erozi.
Jak by tedy měl systém podle našeho názoru fungovat, aby
zemědělce zbytečně nezatížil a byl účinný?
Měl by fungovat tak, aby každý hospodář, který svoje nebo
propachtovaná pole zná, na nich hospodařil tak, aby nedocházelo k erozi, aby
mohl půdu předat (pokud možno v lepším stavu, než jí převzal) budoucí generaci.
Velkému podniku, jenž hospodaří na mnoha polích, který všechny pole úplně dobře
nezná, může v dnešní době posloužit doporučující systém barev a textů v LPIS.
Ať zemědělec malý, či velký má ale mít možnost se rozhodnout, zda chce dále
hospodařit „klasicky“ (orba, příprava, setí), nebo použít tzv. půdoochranné
technologie (např. strip-till, no-till a mnoho dalších).
Co v rámci dosud dohodnutých podmínek považujeme za
reálné a splnitelné každým sedlákem?
Pokud se sedlák rozhodne pro obhospodařování „klasické“,
musí počítat s tím, že své erozně náchylné pole zmenší dle erozní ohroženosti
daného pole a na něm bude pěstovat klasické plodiny a pod polem zaseje ochranný
pás. Pokud se rozhodne pro využívání půdoochranných technologií, má k dispozici
výčet mnoha dnes známých technologií. Také má možnost nejeroznější část svého
pole „vyčlenit“ vytvořením zvláštní parcely, tam hospodařit jinak a na zbytku
hospodařit dál, jak je zvyklý.
S čím nesouhlasíme a co je třeba upravit?
Podmínky DZES 5 by měly být pro hospodáře převážně
doporučující. Měl by být kladen velký důraz na skutečně vzniklou erozi a ten
největší na erozi opakovanou.
Jako ASZ ČR jsme na jednáních důrazně navrhovali zcela
jednoduchý systém typu: „Zemědělče, máš na svém poli erozi? Pozor, začni
hospodařit tak, aby se příště eroze neopakovala (v LPISu se můžeš inspirovat,
jak toho dosáhnout), protože jestli se bude eroze na daném poli znovu opakovat,
budeš mít problém.“
Chtěli jsme, aby v případě výskytu „opakované skutečné
eroze“ na stejném poli danému zemědělci zpřísnili požadavky na erozní ochranu
daného pozemku (například přeřazením do přísnější kategorie) a začal se po něm
vyžadovat způsob navrženého hospodaření na tomto pozemku.
Podstatné tady je, že se nám podařila prosadit možnost
„prostorového opatření“ (pokud nemám k dispozici vybavení na vyjmenované
půdoochranné technologie) – tedy že se nejeroznější části pozemků dají řešit na
úrovní Parcel, a také že lze situaci řešit osevním sledem a že nedošlo k
rozšíření ploch tzv. silně erozní vrstvy. Podle nás je také klíčové, aby byl
tento systém neustále otevřený změnám a umožnoval zapracovat přicházející
poznatky z praxe.
Samozřejmě víme, že je pozdě, aby MZe začalo zemědělce
neprodleně intenzivně formou školení, kvalifikovanými odborníky (kterých mnoho
není) seznamovat s podmínkami DZES 5, a aby vše bylo řešeno jak obecně, tak
individuálně na dané farmě. MZe by proto mělo ideálně na dva roky přizpůsobit
sankční systém ve smyslu: zjištěná eroze ->> kontrola na místě a
konzultace možných opatření ->> kontrola za rok ->> v případě
opakující se eroze přeřazení daného pole do „přísnější kategorie“ a nařízení
dodržování navržených opatření. V případě, kdy zemědělec bude erozi aktivně
řešit, je zapotřebí mu dát motivační šanci pole přeřadit zase zpět do „nižší
kategorie“, protože již nebude vyžadovat důslednou ochranu.
Zároveň je ale skutečnou a opakující se erozi potřeba
aktivně řešit, protože když někomu stále dokola tato devastace „prochází“,
ostatní zemědělci ztrácí motivaci erozi řešit a investovat do těchto opatření.
Širší komentář také pro nezemědělskou veřejnost:
Nejen na základě řady zveřejněných odborných analýz a
nepřeberného množství veřejných diskusí, ale zejména z mnoha praktických
poznatků, například s opakovaně zeminou zaplavovaných silnic, domů a celých
návsí nemůže být pochyb o tom, že problém s přístupem k nadměrné vodní i větrné
erozi na zemědělské půdě prostě je v České republice velkým a prozatím
nedostatečně řešeným rizikem. Je přitom obecně známým faktem, že hlavní
příčinou tohoto stavu je ztráta anebo významné oslabení intenzity přirozeného
vztahu k půdě jako ke generační hodnotě, která na rozdíl od jiných materiálních
věcí není snadno obnovitelná. Dosavadní a po mnoho desítek let prosazovaná
zemědělská politika založená na výrazné podpoře velkoplošného až průmyslového
zemědělství s velmi úzkou skladbou pěstovaných komodit prostě přinesla v naší
zemi některá rizika, která je třeba dnes intenzivněji řešit. Záměrně nedošlo k
očekávané proměně postsocialistické kolektivní výroby v hospodaření většinově
založené na lokálních farmách na vlastnickém principu s respektem k dalším
souvislostem, tak jak je běžné v ostatních státech EU. Tento nezájem obnovit
tradiční páteř zemědělství, která zcela přirozeně řeší širší paletu vazeb ve
svém okolí (včetně větší vazby na půdu), se tak bohužel stal jednou z příčin,
proč dnes přichází zevrubnější administrativní zásah právě v podobě opatření
DZES 5, který se nám jistě nemusí líbit, ale jenž má v soudobých podmínkách své
určité opodstatnění.
Není také pochyb o tom, že právě v Česku dlouhodobě nebyly
tyto erozní projevy nijak systémově řešeny. ASZ ČR přitom na tento problém,
který jde především za některými typy podniků v určitých produkčních oblastech
v ČR, opakovaně upozorňovala jako v podstatě jediná zemědělská organizace
takřka již před dvaceti lety. V té době se o toto téma nikdo z politiků nijak
zvlášť nezajímal. Výsledkem bylo, že problém mohl gradovat dál a dnes je silným
a sledovaným tématem i pro širokou veřejnost, která také podle toho vyjadřuje
své nálady a (ne)pochopení celému našemu sektoru. Tento vliv veřejného mínění
je stále větší a je třeba s ním aktivně pracovat. Jde tedy o to, aby laciným
odmítnutím celého problému (a již dohodnutého řešení), nepřišli všichni
zemědělci, v době složitých finančních problémů se zemědělským rozpočtem a s
vědomím, že zemědělci jsou již velmi malou skupinou se snižujícím se
společenským vlivem, o potřebnou podporu od veřejnosti.
Podle našeho názoru uvedený dopis nevládních organizací
zveřejněný v týdeníku Zemědělec č. 47/2024
ne zcela objektivně a zjednodušeně svaluje vinu za nastavení DZES 5 na
ministerstvo životního prostředí, také na bývalé pirátské náměstky ministra
zemědělství a na minulého ministra Zbyňka Nekulu a na první pohled jejich
postoj vypadá jako populární řešení, ale ve skutečnosti jen využívá aktuálních
problémů v koaliční vládě bez toho, že by tento postoj k něčemu prakticky
pomohl. Je třeba zdůraznit, že ASZ ČR také nemá zájem ani radost ze zavádění
některých dalších omezení, ale je třeba zvážit, zda tyto mediální výkřiky
některých organizací nejsou jen zpochybněním nebo alibistickým zakrýváním
vlastního podílu na společně dosaženém řešení, nebo zda nejde rovnou o strkání
hlav do písku před objektivní skutečností. Ať už je to kterákoli varianta, není
to nic, co skutečně českému zemědělství prospěje. Stačí si připomenout, že
první záměry na zavedení protierozních opatření formou zakomponování do tzv.
kontrol podmíněnosti se objevily již za ministra Miroslava Tomana (ČSSD), který
jako první přišel s návrhem na zásadní dělení půdních bloků na cca 30 hektarů a
už tehdy se hovořilo o nutném rozšíření ploch erozně ohrožené půdy. V
posledních letech jsou to navíc stále intenzivnější výskyty extrémního počasí,
mezi něž patří například přívalové deště, které zavdávají potřebu skutečně
tento problém s erozí systematičtěji řešit.
Je třeba připomenout, že standard DZES 5 byl odpovědně a
intenzivně projednáván více než dva roky na pracovních jednáních za přímé
účasti všech zástupců hlavních zemědělských organizací, a to včetně těch, kteří
se nyní podepsali pod dopis, ve kterém se vůči tomuto standardu zásadně a v
podstatě ideově vymezují. Složitě vyjednaný kompromis zcela jistě není ideální,
ale obsahuje dohodnuté klíčové úpravy navržené všemi zástupci zemědělců a
nabízí potřebné variantní řešení všem skupinám hospodařících subjektů. Původní
návrh přitom obsahoval například požadavky na praktikování protierozních
technologií, které by vyžadovaly nákup nákladných strojů, což by poškodilo
zejména menší sedláky. Na základě požadavků nejen ASZ ČR, ale i jiných
subjektů, došlo například k doplnění možností plnění formou prostorového
uspořádání pozemků, které je schopen zrealizovat každý zemědělec. Došlo také k
opakovanému odložení zavedení celé problematiky a během této doby se podařilo
dořešit celou řadu dalších důležitých úprav.
Návrh na úplné odmítnutí v této fázi proto vnímáme jako nic
neřešící postoj, který ve skutečnosti jen boří to, co si zemědělští zástupci
sami dojednali a zejména nenabízí pro veřejnost přijatelnou odpověď na to, jak
se k celému problému chtějí zemědělci dál postavit. Zastavením celé záležitosti
v poslední zatáčce by jen došlo k popření uskutečněných jednání a zejména by
takový postup do další budoucnosti zpochybnil přirozenou autoritu a snížil
respekt zemědělských nevládních organizací, které se na celé dohodě vědomě a
aktivně podílely. Nezpochybňujeme v žádném případě nedostatek poradenského
personálu, nicméně je faktem, že tento problém se s navrhovaným zrušením celé
záležitosti stejně nevyřeší, neboť vyrůstá z dlouhodobé zemědělské koncepce
zaměřené zejména na komoditní poradenství apod.
ASZ ČR tedy v tomto kontextu nepožaduje po ministrovi
zemědělství úplné zastavení pracně dojednaného řešení DZES 5, ale požaduje, aby
resort ještě umožnil zapracování některých připomínek, které směřují ke
zjednodušení tohoto standardu do zemědělské praxe. Nové úplné odložení podmínek
DZES 5 by ale jen znevážilo celý proces jednání a přípravy a napříště bychom
byli bezpochyby ve stejné situaci. Správnější cestou je, podle našeho názoru,
postupně tento standard do praxe zavést, ale zároveň maximálně pomoci zemědělcům
s informovaností, aby se primárně zbavili nesprávných technologických postupů a
postupně se naučili využívat doporučená opatření. Je třeba ale v tomto ohledu
nechat dostatečný prostor ke zvážení konkrétního řešení na konkrétním pozemku v
daném okamžiku. Není ale možné nedělat nic a tvářit se, že to je ve prospěch
zemědělců. Dojednaný systém disponuje poměrně širokou škálou doporučených
protierozních technologií. Neobhajujeme ho jako systém ideální, nicméně lze jej
považovat v daných podmínkách za potřebný posun, který česká zemědělská praxe
zejména u některých typů podniků prostě potřebuje. Kontrolní a sankční aspekty
je však nutné směřovat zejména na skutečné projevy eroze, což ostatně od
počátku diskusí k tématu eroze také zdůrazňujeme. Případné postihy je v každém
případě potřeba zavádět postupně a cílem musí být především doporučující řešení
podstaty erozní situace na daném pozemku. Zároveň je nutné umožnit průběžné
doplňování dalších možných pěstebních postupů a úpravy některých dalších podmínek
tak, aby kladly na zemědělce co nejmenší administrativní požadavky a umožnily
využít moderní technologie, jejichž vývoj je velmi rychlý. Bude tedy velmi
potřeba, aby byl systém z hlediska orgánů veřejné moci vnímán jako otevřený,
který bude pečlivě sledován a dále operativně upravován podle získaných
zkušeností zemědělskou veřejností tak, aby nešlo o stroj na pokuty a šikanu
zemědělců, ale o rozumný a efektivní proces, jenž postupně nastartuje a obecně
pomůže zlepšit přístup v nakládání s půdou v naší zemi.
Názor Předsednictva ASZ ČR, který získal i podporu na
celostátním zasedání Rady ASZ ČR konané 18. - 19. 11. v Kopřivnici, je, že
všechny tyto připomínky lze ještě zapracovat a stihnout v plánovaném termínu.
Žádné řešení nejspíš nebude ideální, ale zcela určitě dává logiku pokusit se o
to raději nyní než třeba s nějakou příští vládou, která může vnímat potřeby a
aspekty hospodaření klasických sedláků ještě méně než ta současná.
Předsednictvo ASZ ČR
Redakce KIS, 27.11.2024