Hysterie kolem novely mysliveckého zákona je ukázkou politických a společenských paradoxů v Česku
Aktuálně z ASZNovela zákona o myslivosti
Se získanými zkušenostmi při projednávání novely
mysliveckého zákona nám nezbývá než hořce konstatovat, že tvrdý boj kolem
tohoto zákona, na jehož změnu čekáme (nejen) jako sedláci již mnoho let, jen
ukazuje na nedobrý stav naší společnosti. Ačkoli se zdánlivě může jednat v
kontextu celého státu o spíše podružnou záležitost, je naopak pravdou, že
činnost, kterou nazýváme myslivostí, má velké ekonomické dopady na nejméně dvě
zásadní odvětví národního hospodářství. Tím jsou zemědělství a lesnictví jako
celky. V období stále silnějších projevů klimatické změny také potřebujeme
rychle adaptovat krajinu na novou situaci, která nám svojí silou a rychlostí ne
zcela představitelným rozsahem a projevy způsobuje ekologické škody. Dlouhodobě
špatně nastavený systém myslivosti v České republice opakovaně způsobuje
zemědělcům a lesníkům miliardové škody a minimálně v lesích jde o škody v
krátkém horizontu zcela nenapravitelné. Bez jasných změn v české myslivosti je
náprava ekologických i ekonomických škod absolutně nemožná.
Úroveň komentářů
Je ale třeba si uvědomit, že myslivost zasahuje i do dalších
oblastí, jakými jsou mezilidské vztahy, víra občanů ve spravedlnost, rovnováha
práv mezi občany, jednotlivými skupinami občanů a nedotknutelnost soukromého
vlastnictví jako jednoho ze základních principů našeho demokratického státu.
Vládní návrh novely zákona o myslivosti vyvolal rozsáhlou řadu často velmi
bouřlivých reakcí od různých subjektů, institucí, spolků, neziskových
organizací, hospodařících firem, stavovských profesních organizací, vlastníků
nemovitostí, dokonce některých zástupců šlechtických rodů a samozřejmě
politiků.
Úroveň jednotlivých komentářů k návrhu novely je velice
různá. Některé náměty dávají podnět k dopracování a vyprecizování konkrétních
ustanovení a jiné jsou pouhým odmítáním jakékoliv změny současného
neudržitelného stavu za pomoci nepravdivých argumentů. To se děje buď z důvodu
neznalosti problému anebo (bohužel) záměrné snahy o udržení privilegií pro
držitele honiteb, kterými jsou především velcí vlastníci honebních pozemků nebo
také pro uživatele honiteb, kteří většinově provozují myslivost jako koníček mimo
svojí pracovní profesi.
Společná platforma vlastnických, hospodářských a
ekologických organizací, v níž je Asociace soukromého zemědělství ČR, Svaz
vlastníků obecních a soukromých lesů, Pro Silva Bohemica, Svaz vlastníků
honebních pozemků, Český svaz ochrany přírody, Česká společnost ornitologická a
Hnutí Duha, se dlouhodobě snaží o zásadní změny v české myslivosti a
ministerstvem zemědělství předložený návrh novely zákona o myslivosti s
drobnými výhradami podporuje. Platforma není žádnou malou a nátlakovou
skupinkou, jak se snaží někteří názoroví oponenti tvrdit široké veřejnosti, ale
volným uskupením organizací s pestrým výběrem odborně zdatných osobností ze
zemědělských, lesnických, ochranářských a mysliveckých profesí spolupracujících
již více let nejen na řešení problémů v myslivosti, ale i v záležitostech
lesnického a zemědělského hospodaření, tvorby krajiny, zadržování vody,
eliminace eroze půdy nebo zlepšování biodiverzity.
Základním cílem novely zákona o myslivosti je navrácení
rovnováhy mezi zvěří a jejím životním prostředím a zároveň navrácení rovnováhy
mezi zemědělce, lesníky, vlastníky menších a středních honebních pozemků na
straně jedné a držiteli i uživateli honiteb na straně druhé.
Nezbytné posílení práv vlastníků pozemků je trnem v oku
Novela posílí práva všech vlastníků (a zejména těch menších)
při organizaci honiteb. Základním nástrojem k naplnění tohoto cíle je možnost
snížení minimální výměry honitby z 500 ha na 250 ha. Při menší minimální výměře
honitby budou mít hlasy menších vlastníků větší váhu při jednání o organizaci
honitby, stejně jako je to v Rakousku nebo Německu, a tím se bude muset více
přihlížet na hospodářské zájmy i menších vlastníků a hospodařících osob.
V Rakousku, kde je minimální výměra honitby 115 ha a
průměrná velikost honitby 1100 ha, musí dojít ke konsensu mezi velkými i malými
vlastníky honebních pozemků a velcí vlastníci musí brát v potaz i názory těch
menších vlastníků, protože oni v případě nespokojenosti mají únikovou variantu
ve vytvoření menší honitby bez velkého vlastníka. V drtivé většině se však
dohodnou, mají společný zájem a všichni zůstávají ve společné honitbě.
V našem společenském prostředí velcí vlastníci (v řádech
vyšších stovek až tisíců či desetitisíců hektarů) nezřídka jednají z pozice
síly. Menší vlastníky v honebních společenstvech nekompromisně přehlasují, a
pokud nejsou členy honebního společenstva nebo se jedná o honitbu vlastní, tak
si nechají menší vlastníky jednoduše úřadem ze zákona tzv. přičlenit. Menší
vlastníci tak pozbývají jakékoliv rozhodovací pravomoci při organizaci honiteb
a nemají ani žádnou zákonnou možnost kontroly, co se na jejich majetku děje,
včetně způsobů, výše lovu a například pohybu ozbrojených cizích lidí na jejich
pozemcích. Jsou případy, kdy je vlastník s více jak 400 ha honebních pozemků
přičleněn a nemá na výkon práva myslivosti v honitbě vůbec žádný vliv. Může se
na celý tento stav jen dívat a zejména musí nést náklady na těžko nevymahatelné
škody.
V případě, že jsou menší vlastníci v honebním společenstvu v
menšině a nejsou schopni se s majoritními vlastníky dohodnout a jsou
přehlasováváni, tak přesto ručí dle současného zákona o myslivosti za všechna
rozhodnutí a závazky honebního společenstva celým svým majetkem. To je naprosto
nevýhodná a bez přehánění nebezpečná situace. Budete ve firmě, kde nejste
schopni ovlivnit rozhodování a přitom za firemní závazky ručíte celým svým
majetkem? Zcela určitě z ní odejdete. Ze současné honitby za stávajícího legislativního
stavu ale nemáte se svými pozemky kam odejít. Můžete sice ukončit členství v
honebním společenstvu, pak již za závazky honebního společenstva neručíte, ale
vaše honební pozemky dál zůstávají přičleněny v honitbě bez jakékoliv možnosti
rozhodování a kontroly výkonu práva myslivosti na vašem majetku.
Oponenti předložené a na ministerstvu zemědělství odpovědně
projednané novely hovoří na základě nepravdivých a zkreslených údajů o jakémsi
znárodňování majetku vlastníků. My si dovolíme v souvislosti se současně
platným zákonem nazvat situaci mezi držiteli honiteb a menšími přičleněnými
vlastníky, případně menšinovými členy honebních společenstev určitou formu
parazitismu velkých na malých. Menšinovým vlastníkům honebních pozemků jsou
výrazným způsobem krácena práva k jejich pozemkům a současným zákonem je vytvořena
nerovnost mezi malými a velkými. Změnit tento stav a vytvořit rovnováhu mezi
těmito subjekty, je právě cílem současné novely.
Dalším velmi kritizovaným a pro naše oponenty kontroverzním
nástrojem posílení práv menších vlastníků je nároková povolenka. Ze strany
kritiků vládního návrhu je toto opatření prezentováno jako krok proti
vlastníkům honebních pozemků a vytváření jakési privilegované vrstvy, která se
bude pohybovat mimo systém bez jakékoliv kontroly. Není to pravda. Toto
ustanovení bylo od začátku koncipováno jako možnost pro vlastníky více jak 30
ha souvislých honebních pozemků aktivně bránit vzniku škod na svém majetku především
od černé zvěře. Vlastník honebních pozemků by mohl uplatnit toto právo anebo by
jej mohl uplatnit pachtýř těchto pozemků na nich hospodařící, ale vždy pouze
jeden z nich a vlastník má přednost. Právo na povolenku by oba subjekty mohly
přenést na člena své rodiny nebo svého zaměstnance.
Každý, kdo by žádal o povolenku, by standardně musel mít
zbrojní průkaz, lovecký lístek a pojištění. Využitím práva na povolenku se
žádající subjekt navíc vzdává jakéhokoli nároku na náhradu škody zvěří na svém
majetku. Držitel povolenky se řídí provozním řádem honitby, pokyny mysliveckého
hospodáře a při porušení zákona o povolenku přichází. Povolenka není na
trofejovou zvěř, neomezená je pouze na prase divoké, u ostatní zvěře je omezená
na zvěř samičí, mláďata a samce do dvou let věku. Ulovená zvěř nebude patřit
majiteli povolenky, ale uživateli honitby. (Poznámka: bohužel na ministerstvu
zemědělství byl do tohoto paragrafu vnesen termín hospodařící osoba, jako ten
subjekt mající nárok na povolenku, a to není zcela přesný výraz dle původního
konceptu a záměru. Proto jsme se na ministerstvo obrátili a požádali o
přesnější specifikaci, aby bylo zcela zřejmé a právně nezpochybnitelné, že jde
prvotně o vlastníka honebních pozemků a v ideálním případě na nich i
hospodařícího, popřípadě pachtýře, ale až jako druhé možnosti. Na nápravě se
již pracuje.).
Překvapivé postoje Hospodářské komory, Agrární komory, Svazu
měst a obcí a některých dalších jednotlivců a organizací
V souvislosti s touto novelou je také zajímavé sledovat, kdo
a jak se k ní vyjádřil. Mnohé organizace se postavily proti novele zákona o
myslivosti a zastávají pozice, které jsou přímo v rozporu s jejich posláním a
také v konfliktu se zájmy jejich členů. Pro nás je to zcela nepochopitelné ale
o něčem vypovídající.
Tak například u Hospodářské komory, která se v médiích
vyjádřila proti novele zákona a tím i proti posílení práv vlastníků a proti
lepší ochraně práv lesníků a zemědělců, by člověk naopak logicky předpokládal,
že tato organizace bude hájit podnikání a hospodaření. Asi ale zastupuje jen
velké podniky a například hospodaření sedláků z rodinných farem a menších
lesních majetků je pro pány z Hospodářské komory pod jejich rozlišovací úroveň.
Je dobré to vědět.
Agrární komora není se svým kritickým postojem k novele
zákona žádným překvapením. V pracovní skupině k novele zákona o myslivosti na
ministerstvu zemědělství jsme se z Agrární komory potkávali s pány Jiřím Milkem
a Jindřichem Šnejdrlou, zastupujícími velké zemědělské holdingy a akciové
společnosti. Oni prostě hájí zájmy těch velkých a my těch malých a středních.
Co na tom, že i jim, ale zejména všem ostatním vznikají každoročně
několikamiliardové škody na zemědělských kulturách? Obrovské škody potvrzují odborné
odhady ÚHÚL, Lesů ČR a dokonce o nich mluvila v médiích i sama Agrární komora.
Jde opravdu o podivný postoj. Jít na jedné straně demonstrovat za zvýšení
zemědělských dotací z veřejných rozpočtů a na druhé straně dál podporovat
příčiny škod na vlastním nebo svěřeném zemědělském majetku, které se posledních
20 let každý rok navyšují, je absurdní.
Ještě nepochopitelnější je však vyjádření Františka Lukla,
předsedy Svazu měst a obcí ČR, který se vymezil proti novele zákona, ačkoli je
to v brutálním rozporu se zájmy většiny obcí v ČR. Pan Lukl by se měl asi
rozmyslet, jestli je spíše zájmový volnočasový myslivec, anebo vrcholný
zástupce místních samospráv. Většina obcí v ČR má honební pozemky ať už lesní
nebo polní o souvislé výměře menší než 500 ha. Lze přitom předpokládat, že
většina obcí není majoritními členy honebních společenstev. Tudíž většina obcí
by měla mít jasný zájem na posílení práv vlastníků a na lepší vyjednávací
pozici, aby mohla bránit rozsáhlým škodám zvěří na svých majetcích a aby mohla
pečovat s péčí řádného hospodáře o svěřený obecní majetek, jak plyne z jejich
zákonné povinnosti. Je všeobecně známé, že ke Svazu měst a obcí ČR a vůbec k
samosprávám má velmi blízko hnutí STAN, jehož někteří poslanci ale veřejně
deklarují, že budou jako koaliční vládní poslanci hlasovat proti vládní novele
zákona o myslivosti zpracované gesčním ministerstvem. To přesto, že návrh
novely je v souladu s předvolebními sliby hnutí STAN i s programovým
prohlášením vlády. Když někteří ze sedláků z rodinných farem šli k posledním
sněmovním volbám, asi ani v těch nejdivočejších představách si nedokázali
představit, že například paní poslankyně Pavla Pivoňka Vaňková ze STAN bude
podepsaná na dopise proti vládní novele zákona, rozesílaném všem koaličním i
opozičním poslancům a že pan poslanec STAN Jiří Hájek bude aktivně lobbovat za
zájmy Českomoravské myslivecké jednoty (ČMMJ). Větší paradoxy si lze jen těžko
představit. Pro vedení i členy hnutí STAN je asi k zamyšlení, zda pro české
sedláky, lesníky a ekology budou v dalších volbách přitažlivou volební možností
a pro nás, sedláky i další voliče je tato situace k zamyšlení, na koho si dát
při dalších volbách pozor.
Proti novele zákona se vyjádřila i některá jména ze starých
šlechtických rodů, zastupujících velké majetky. Chápeme, že při historické
zkušenosti je šlechta citlivá k jakémukoliv zásahu státu do jejich práv. Český
selský stav byl však komunisty zničen stejně jako šlechta v zemích Koruny
české. V tom máme zkušenost stejnou, ale
čeští sedláci, alespoň ne z ASZ ČR, se nespojují s bývalými členy KSČ, ani s
ČMMJ, tedy organizací, v jejímž čele byl bývalý nomenklaturní komunista
Jaroslav Palas od roku 2005 až do roku 2014. Ta stejná organizace přímo a
veřejně vyzývala své členy v říjnu 2021 (tj. těsně před posledními sněmovními
volbami) k volbě KSČM, jako garanta zachování současného modelu myslivosti. V
tomto případě můžeme jen popřát hodně štěstí do budoucnosti s takovým
spojenectvím a upozornit na velké rozčarování z takového přístupu, který
ohrožuje dobrou pověst a jméno české šlechty, které svou dlouholetou obětavou
činností pro stát významným způsobem podpořil Karel Schwarzenberg. S Karlem
Schwarzenbergem jsme přitom probírali již v roce 2017 jak snížení minimální
výměry honitby, tak nárokové povolenky a měli jsme jeho plnou podporu.
Poslední skupina bojující proti mysliveckému zákonu společně
s ČMMJ je doopravdy velký bizár. Veganská organizace „Zvířata nejíme“, která
tvrdí, že jako lidé vykořisťujeme zvířata i třeba jen tím, že jedeme na koni
nebo házíme psovi aport a mající za svůj základní postoj nezabíjení jakýchkoliv
zvířat v jakékoliv situaci, se spojí s ČMMJ, organizací stojící především na
lovu zvířat za účelem získání zážitku a trofeje.
Další organizace „Stop sečení srnčat“ a „Zachraňme srnčí
zvěř“ mají náš respekt za práci, kterou vykonávají při květnovém a červnovém
sečení vojtěšek a travin, kdy pomáhají zachraňovat mláďata před krutou smrtí
posečením. Za to mají náš dík. Jejich odpor k novele myslivecké legislativy je
však zcela naivní a bez jakéhokoliv odborného základu. Nejde tu totiž o novelu
„zvěř vybíjecí“, jak tvrdí, ale jde o systémové úpravy, jež mají přinést zpět
do české přírody rovnováhu mezi zvěří a jejím životním prostředím a mezi
jednotlivými druhy zvěře. Pozice této skupiny je především o ochraně srnčí
zvěře. Měli by si tedy uvědomit, že udržování vysokých stavů černé zvěře jako
výrazného predátora srnčat, nekontrolované šíření jelena siky a daňka
skvrnitého jako agresivních potravních i teritoriálních konkurentů
vytlačujících srnčí zvěř je pro tento druh jedním ze základních problémů.
Hlavní odpovědnost za tento stav nesou uživatelé honiteb, tedy převážně
myslivci sdružující se v ČMMJ. Tato fakta vytvářejí značný nesoulad mezi jejich
proklamacemi a praktickým úsilím.
Jako třešničku na závěr můžeme zařadit velmi podivné
vyjádření pana senátora Tomáše Jirsy z ODS. Je o něm sice známo, že patří mezi
obhájce současné myslivosti, nicméně před pár dny vydal komentář, ve kterém
začal počítat voličské hlasy a ukázal tak duši ryzího politického hokynáře.
Vláda se podle něj prý nemá pouštět do novely zákona také proto, že v naší zemi
je 80 tisíc myslivců, kteří jsou podle jeho názoru zřejmě všichni proti
novelizaci, a k nim ještě neváhal připočíst všechny jejich rodinné příslušníky.
Podle něj tak jde o velkou skupinu obyvatel, kterou není dobré si naštvat před
volbami. Tady musíme panu senátorovi především vzkázat, že zákon o myslivosti
rozhodně není nějakým výsadním privilegiem pro myslivce v ČMMJ, ale má být
legislativou pro funkční řešení tohoto oboru tak, aby zapadal do systému
hospodaření a ochrany přírody a v souhře s dalšími zákony vytvořil organický
celek. Pan senátor se ale spletl i v číslech. Je totiž veřejně známo, že členem
ČMMJ, která se staví proti novelizaci zákona o myslivosti, je zhruba již jen 50
tisíc myslivců a je také známo, že rozhodně ne všichni jsou proti změnám – v
praxi jde zejména o ty, kteří jsou zároveň lesníky, zemědělci či vlastníky
půdy. Zbylých zhruba 30 tisíc držitelů loveckých lístků nemá s ČMMJ vůbec nic
společného a na novelu čekají stejně útrpně jako například již zmiňovaní menší
vlastníci půdy. Právě jich je v této zemi dobře přes milion. Stejně tak můžeme
argumentovat tím, že zhruba dva miliony voličů současné vládní koalice čeká,
zda předvolební sliby a posléze vládní prohlášení nejsou jen cáry papíru a zda
k potřebným změnám v legislativě po více než dvaceti letech a sedmi marných
legislativních pokusech konečně dojde. Anebo vše znovu spadne pod stůl kvůli
zájmům jedné lobbistické skupiny, která mimochodem již desítky let pořádá pro
zákonodárce opulentní myslivecké večírky přímo v prostorách sněmovny? Pokud se
tedy pan senátor Jirsa, ale zřejmě i další zákonodárci z vládních stran chtějí
nyní zamýšlet, zdali by bylo z hlediska množství získaných či ztracených hlasů
odmítnutí tohoto zákona výhodnější, měli by si uvědomit, co svým voličům
slibují. Silně tím totiž riskují svou pověst a důvěru voličů.
Výzva k veřejné debatě
Shora uvedené příklady dokazují, že kolem návrhu myslivecké
novely se vyrojila řada účelových nepravd, mýtů, zavádějících informací a
emocí. Myslíme si proto, že by byla potřeba nová veřejná diskuse všech
zúčastněných názorových skupin. Problematika myslivosti je složitá a pro
laickou veřejnost velmi těžko pochopitelná. Myslíme si, že širší veřejnosti
všichni zainteresovaní dlužíme odpovědi na spoustu jejich případných otázek.
Proto vyzýváme všechny odpůrce legislativních změn v myslivosti, abychom se společně
sešli u kulatého stolu, kde před poslanci, kteří budou o osudu novely
rozhodovat, opakovaně předneseme každý své argumenty. Poslanci a veřejnost ať
si udělají obrázek o tom, kdo je pravdě blíže. Myslivost jako nedílná součást
zemědělství a lesnictví je pro venkov a českou přírodu i celou společnost
důležité téma, proto k ní přistupujeme odpovědně a s respektem.
Daniel Pitek, předseda pracovní skupiny pro lesy a myslivost
ASZ ČR
Mgr. Ing. Jaroslav Šebek, předseda Asociace soukromého
zemědělství ČR
Redakce KIS, 17.10.2024