Co chybí ministerským návrhům pro další kolo PRV? Důslednější snaha o naplnění vládního programu
Asociace soukromého zemědělství ČR (ASZ ČR) zveřejňuje své
připomínky k aktuálnímu návrhu podmínek intervence 33.73. Investice do
zemědělských podniků, který byl projednáván na jednání pracovní skupiny na
Ministerstvu zemědělství dne 16. května 2024. Ústředním cílem řady návrhů ASZ
ČR je připomenutí potřeby důsledného plnění programového prohlášení vlády ve
smyslu dlouhodobých požadavků a potřeby výraznějšího zaměření na podporu
především menších podniků, rodinných farem, začínajících sedláků a také středních
podniků zhruba ve velikostní kategorii 500 - 2500 ha (pakliže jsou samostatnými
středně velkými podniky a nejde jen o součásti rozsáhlých a majetkově
propojených holdingů). V podzimním 4. kole PRV, ve kterém se budou v uvedené
investiční intervenci rozdělovat 3 miliardy korun, je všeobecně očekáván velký
převis podaných projektů. I proto by měly změny podmínek směřovat k
efektivnější pomoci sektoru, a to především prostřednictvím snížení maximální
úrovně dotací na projekt k pokrytí co největšího množství žádostí, což pomůže
všem skupinám zemědělců.
V první řadě je potřeba zdůraznit, že si vážíme snahy o
zjednodušení prostřednictvím odstranění některých nadbytečných povinností a
zrušením preferenčních kritérií, která jsme i my v minulosti navrhovali ke
zrušení. Dále pozitivně vnímáme doplnění způsobilých výdajů zejména o sklady
obilovin a olejnin a vrácení podpory na investice pro chovy koní. Obojí se
rovněž objevilo jako naše zásadní připomínka již v minulosti. Stejně tak vítáme
návrhy na úplné zrušení některých zbytečných a nepřínosných kritérií, jako
třeba byla preference podniků s vyšší platbou sociálního pojištění v přepočtu
na hektar, neboť by šlo o pokračování v omezování převážné většiny možných
žadatelů, která podniká například formou OSVČ nebo menších zaměstnavatelů.
Vyšší odvody sociálního pojištění navíc samy o sobě nejsou žádnou zárukou vyšší
zaměstnanosti přímo obyvatel venkova.
V rámci úprav pravidel pro 4. kolo však zatím nejsou
zapracovány mnohé naše další důležité požadavky a zároveň zde došlo k několika
změnám, s nimiž rozhodně nemůžeme souhlasit.
Obecné připomínky
Zásadní obecnou připomínkou ASZ ČR, jak už jsme uvedli na
mnoha jednáních, je nutnost snížení rozsahu podpory, a to na úroveň maximální
výše dotace 15 mil. Kč na jeden projekt ze současných 30 mil. Kč a zároveň
snížení maximálního stropu pro čerpání ve výši max. 75 mil. Kč na propojený
podnik za celé programovací období, a to bez jakékoli výjimky. Zastropování
investičních dotací na této nižší úrovni a sledování majetkové propojenosti
žadatelů jako skutečných konečných příjemců dotací považujeme za jednu z nejpotřebnějších
systémových změn, které umožní čerpat veřejné finance podstatně většímu počtu i
středně velkých subjektů než doposud a zajistí také jednoznačně spravedlivější
distribuci podpory mezi všechny kategorie zemědělských podniků.
Zásadně požadujeme také maximální zjednodušení malých
projektů v obálce do 2 mil. a umožnění žadatelům pořídit si s dotační podporou
zejména širší spektrum základního strojního vybavení podobně, jako tomu bylo v
předchozím Programu rozvoje venkova. Tyto typy projektů jsou administrativně
nejméně náročné, a jejich hlavním cílem je podpořit nákup základního vybavení
farmy. Aktuálně provedené změny ještě více omezující okruh možných nakupovaných
strojů ve způsobilých výdajích jdou naopak zcela proti tomuto požadavku, a to s
velmi diskutabilním odůvodněním, že tyto stroje lze levněji koupit jako
použité. Jednou z opakovaných připomínek ASZ ČR je právě požadavek, aby PRV
umožnoval také nákup použitých strojů, jak je to běžné v jiných zemích EU.
Odmítáme návrh na povinné dokládání stavebního povolení již
po podání žádosti o dotaci. Tato změna opět nahrává zejména větším podnikům, u
kterých je vyšší předpoklad, že mají na administraci projektů pracovníka a mají
projekty připravené k podání.
Důležitou připomínkou, kterou si dovolujeme zopakovat, je
také nutnost zařadit zpět možnost žádat o podporu na nákup strojů pro sklizeň
pícnin a zrnin (kód 44), které jsou nejběžnějšími stroji na zemědělských
farmách zaměřených jak na rostlinnou produkci, tak produkci s chovem zvířat.
Vyřazení těchto strojů znamenalo pro klasické farmy s chovem zvířat v 1. kole
zásadní omezení možnosti podat žádost o dotaci na zcela standardní stroje.
Požadujeme, aby byla mezi způsobilé výdaje u investic zařazena výstavba a
rekonstrukce multifunkčních hal/skladů, které jsou podle sezóny využívány na
různé účely. V praxi se ukazuje, že omezení využití hal postavených s
investiční podporou pouze na jeden účel, je poměrně velký problém a zbytečně
omezuje některým žadatelům možnost dotaci využít. Pro praxi by bylo ideální
umožnit výstavbu takových staveb, které jsou využity podle sezóny na různé
účely nebo je v nich prostorově oddělena část pro jiný účel (například v zimě
silážní žlab, v létě sklad obilí, v případě volné kapacity parkování strojů,
případně třeba ze strany přístřešek pro zvířata apod.). Zemědělcům by to
poskytlo potřebnou flexibilitu a velmi usnadnilo možnost plného využití takové
stavby.
Velmi potřebná je také revize a aktualizace výše způsobilých
výdajů na pořízení některých strojů a technologií. Ceny těchto výrobků se v
poslední době poměrně zásadně zvýšily a neodpovídají možnostem v PRV (za
všechny jmenujme příklad dodávky s chlazením, kde jsou maximální způsobilé
výdaje 700 000 Kč, přičemž ceny se pohybují od 1 mil. výše). Obdobně jsou
poddimenzované limity pro stavební práce a realizace staveb.
Preferenční kritéria (PK)
Za velmi důležité pro co nejširší pozitivní dopad PRV na
široké spektrum zemědělců a co největší počet žadatelů považujeme podporu
prvožadatelů v rámci PRV, a to formou bodového zvýhodnění zemědělců, kteří
zatím nebyli v rámci daného opatření PRV na období let 2023-27 úspěšní. Je
žádoucí, aby PRV působil plošně a aby podporu alespoň jednou za programovací
období získalo co nejvíce zemědělských subjektů. Obdobný mechanismus funguje
dlouhodobě a úspěšně v rámci opatření LEADER u Místních akčních skupin. Není myslitelné,
aby PRV dál sloužil omezenému množství subjektů, mnohdy navíc majetkově
propojených, které často čerpají opakovaně, a naproti tomu velké části subjektů
bylo čerpání například z důvodu nedostatku finančních prostředků prakticky
trvale odepřeno.
Zásadně odmítáme zrušení preferenčního kritéria pro mladé
zemědělce do 40 let. Toto kritérium je smysluplné a administrativně velmi
jednoduše kontrolovatelné a není zde tedy žádný důvod jej rušit. Podpora
mladých zemědělců je navíc pro generační obnovu na venkově velmi potřebná a
opakovaně je zmiňována jako jedna z priorit resortu. Současnou snahu MZe o
vyloučení tohoto kritéria považujeme za naprosto absurdní.
Dále zásadně odmítáme MZe nově navržené zrušení PK na
podporu projektů v přírodně znevýhodněných ANC oblastech u záměrů a), c) a f) a
také zrušení PK, které zvýhodňuje žadatele, kteří mají určitý, více než 50%
podíl příjmů ze zemědělské prvovýroby jako nesystémové.
Naprosto zásadně nesouhlasíme se zcela nepochopitelným
návrhem změny bodového zvýhodnění žadatelů o dotace tak, aby nejvyšší míru
podpory měly v investičních opatřeních PRV střední podniky (tj. podniky od 50
do 250 zaměstnanců, tedy v praxi s výměrami od cca 2500 ha do cca 12 000 ha) a
nejnižší míru podpory naopak měly mikropodniky. Jedná se o totální převrácení
tohoto kritéria, které mělo za cíl v 1. kole nového PRV zvýhodnit menší
subjekty na venkově. Tato fatální změna kombinovaná navíc návrhem na 100% navýšení
bodového zvýhodnění není nijak odůvodněná a je důkazem nepochopení skutečného
dopadu těchto navržených úprav, které způsobí vyčerpání prostředků kategorií
velmi velkých podniků). Návrh považujeme za výsledek aktuálního tlaku zástupců
některých organizací. Proto v souladu s většinovým očekáváním zemědělské
veřejnosti a v souladu s evropskou zemědělskou politikou požadujeme naopak
ještě více bodově zvýhodnit zejména mikropodniky a malé podniky, tj. podniky s
až 50 zaměstnanci a výměrou odpovídající v praxi až 2500 ha, pokud ovšem
současně nejsou majetkově propojené.
Odmítáme jakékoliv navýšení bodového zvýhodnění u PK
podporujícího vyšší zatížení VDJ/ha a PK podporující nákup strojů, které
přispívají ke snížení emisí NH3 nebo zařízení pro precizní zemědělství. Tyto
změny považujeme za zcela neodůvodněné a obdobně jako u předchozího bodu se
jedná o snahu dotačně podporovat především podniky s tou nejintenzivnější
produkcí a nejvyšším zatížením skotu na hektar.
U PK zatížení VDJ/ha u všech titulů požadujeme naopak změnit
bodové zvýhodnění tak, aby byli nově zvýhodnění žadatelé s nižším zatížením
VDJ/ha, tj. žadatelé se zatížením do 0,6 VDJ/ha a nižším z důvodu nezbytné
podpory většího počtu možných žadatelů a chovatelů zvířat a podpory nižší a
ekologičtější intenzity chovu zvířat.
Opakovaně také žádáme o daleko větší bodové zvýhodnění
menších projektů. To pomůže rozprostřít efekt co nejplošněji na větší množství
zemědělských subjektů. Jsme přesvědčeni, že pro venkov má daleko pozitivnější
efekt tisíce malých projektů než jednotky obřích investic, které mají vliv na
region spíše negativní.
Dále navrhujeme přehodnocení obecného PK, které zvýhodňuje
podniky zpracovávající vlastní zemědělské produkty. Obecně toto kritérium
považujeme za správné, nicméně splnění jednotné roční hodnoty 200 tisíc Kč je
velmi odlišně splnitelné pro výrobce různých produktů s velmi rozdílnou
pracností a časovou náročností na zpracování.
Věříme, že projednání našich připomínek se podaří takovým
způsobem, aby bylo možné v dalším kole žádostí o podporu z PRV dodržet vládní
slib o omezení dotací pro největší podniky, důsledné sledování propojenosti
podniků a vyšší podpoře zejména menších, začínajících a středních farem.
Mgr. Ing. Jaroslav Šebek, předseda ASZ ČR
Ing. Jan Štefl, místopředseda ASZ ČR
zdroj: www.asz.cz
Redakce KIS, 18.05.2024