S ministrem financí o úsporách v neefektivně nastavených národních dotacích
Rozpočet ministerstva zemědělství činí pro letošní rok 58,6
miliardy korun, z čehož 21,9 miliardy je z národních a 36,7 miliardy z
evropských zdrojů. Ministr financí Zbyněk Stanjura a místopředseda Zemědělského
výboru Poslanecké sněmovny Petr Bendl se na jednání se zástupci Asociace
soukromého zemědělství ČR (ASZ ČR) shodli na tom, že větším problémem v
zemědělském sektoru není nedostatek finančních prostředků na podporu všech
hospodařících subjektů, ale spíše systém jejich přerozdělování. Bohužel je
skutečností, že některé dotační tituly (zejména pak ty národní) jsou zemědělcům
dlouhodobě vinou různých překážek prakticky nedostupné a jiné zase účelově
nachystané pro vybrané skupiny zemědělským subjektů. Na jednání s ministrem
financí předseda Jaroslav Šebek, místopředsedové Jan Štefl a Jan Staněk a
předsedkyně ASZ Přerov Eliška Kravcová dále diskutovali k mnoha daňovým
otázkám, k byrokracii, k zelené naftě a k dalším tématům souvisejícím s
distribucí financí v zemědělství.
Nevhodné a nepřínosné nastavení některých národních dotací
je dlouhodobě kritizováno ze strany ASZ ČR, která se mimo jiné také opírá o
zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu. I přes neustále se navyšující podporu
živočišné produkce, kdy pouze mezi lety 2015 až 2017 bylo vyplaceno 21 miliard
korun, se státu nedaří zvyšovat soběstačnost a stavy hospodářských zvířat. Problém
tkví zejména ve špatném využívání podpor zemědělskými podniky, které je
například používají k úhradě předražených pronájmů čisticích a dezinfekčních
strojů. Ministerstva zemědělství i financí by měla lépe dohlížet na
hospodárnost a efektivitu dotačních programů a v případě dlouhodobé
nefunkčnosti některých sektorů řešit podstatu problému daného odvětví, které
mnohdy tkví v nedostačující pestré struktuře hospodařících subjektů. V případě
evropských dotací jsme ministrovi financí zdůraznili nutné sledování majetkové
propojenosti velkých podniků a nevyhnutelné zastropování přímých plateb, které
by pomohlo ke spravedlivější distribuci podpor mezi většinu zemědělců, jež
netěží z výhod své velikosti. ASZ ČR také navrhuje nasměrovat více finančních
prostředků prostřednictvím Podpůrného a garančního rolnického a lesnického
fondu, který se doposud velmi osvědčil v poskytování dotací na úroky pro
realizaci dlouhodobých investičních záměrů.
Po zrušení superhrubé mzdy nebyl upraven §25 odst. 1, písm
g) zákona o dani z příjmu a zatím nedošlo k navrácení k původnímu znění této
části odstavce – v praxi to znamená, že za výdaje vynaložené k dosažení,
zajištění a udržení příjmů pro daňové účely nelze uznat pojistné na sociální
zabezpečení a pojistné na veřejné zdravotní pojištění pro fyzické osoby.
Ministra Stanjuru jsme požádali o přezkoumání tohoto problému a o případné
návrhy na spravedlivější řešení pro velkou množinu zemědělců hospodařících jako
fyzické osoby. Dále jsme otevřeli téma týkající se zelené nafty, tedy nároku na
vrácení části spotřební daně z minerálních olejů spotřebovaných pro zemědělskou
prvovýrobu, kterou zprostředkovává Celní zpráva ČR. Od roku 2022, pro
čtvrtletní žadatele o vrácení, je možné daňové přiznání podávat pouze použitím
inteligentního formuláře (ZFO) prostřednictvím datové schránky, nicméně tento
inteligentní formulář neumožňuje přihlásit se do datové schránky přes
e-Identitu. Zástupci ASZ ČR však v této oblasti navrhli jako možné řešení do
budoucna převedení celé agendy z roviny daňové úlevy do mechanismu dotačního
programu, který by zajistil zemědělcům stejnou podporu (ovšem jednodušší
formou). Pro podávání žádostí by také bylo možné použít Portál farmáře.
Zástupci sedláků ministra financí dále upozornili na nesmyslnost danění ostatních neprodukčních ploch. Jedná se totiž zejména o pozemky s krajinnými prvky, které jsou pro společnost důležité z hlediska ochrany půdy, vody či biodiverzity, a nejsou využívány k zemědělské produkci. Stát složitým dokazováním o zproštění daně z těchto pozemků demotivuje vlastníky tyto plochy zachovávat a udržovat – zájmem státu má být naopak jejich ochrana a zbytečné nezatěžování daňovou povinností. Byl proto předložen nový koncept řešení, který by přesouval veškerou administrativní zátěž z vlastníka/zemědělce na státní aparát a především snížil daňové zatížení u těchto pozemků.
Ministr financí byl upozorněn na stále rostoucí škody na
zemědělské produkci i na lesních porostech způsobované přemnoženou volně žijící
zvěří, což je problém, který zemědělcům či vlastníkům lesů zbytečně zhoršuje
ekonomické výsledky jejich činnosti. Mělo by být vládním úkolem systémově
zajistit takové právní prostředí, ve kterém se nebudou zbytečně ztrácet
potřebné prostředky, které by zemědělský sektor mohl využít. Bohužel stávající myslivecká
legislativa toto v dlouhodobé praxi není schopna účinně vyřešit. Pokud je tedy
vládní snahou zajistit dostatečný rozpočet MZe pro zemědělce a lesníky, je
potřeba urychleně přijmout novelizaci zákona o myslivosti.
V neposlední řadě představil předseda ASZ ČR koncept
legislativního ukotvení rodinných farem, který by v kontextu veřejných financí
většině zemědělských subjektů v ČR zjednodušil některé daňové záležitosti,
majetkové převody farem nebo upravil podmínky pro prodej lokálních potravin
apod. Jednání s ministrem financí v tomto směru budou dále pokračovat.
Za hlavní kancelář ASZ ČR Anna Chládová
Redakce KIS, 02.05.2022